Er bedriften din forberedt på de nye lovendringene for lovpålagt arbeidsmiljøutvalg?

Publisert: 20. november 2023
Trine Glorvigen Advokat

Fra 1. januar 2024 må flere bedrifter enn før opprette arbeidsmiljøutvalg (AMU) og velge verneombud.

Ifølge dagens regelverk må bedrifter med flere enn 50 ansatte opprette et AMU. Dersom en part krever det, skal det også opprettes AMU hos virksomheter med mellom 20-50 arbeidstakere. Fra 1. januar 2024 nedjusteres terskelverdiene. Dette betyr at det må opprettes AMU i selskaper med flere enn 30 ansatte, og i virksomheter med mellom 10-30 arbeidstakere dersom en av partene krever det.

Der bedriften har et ujevnt antall arbeidstakere, legges det gjennomsnittlige antall arbeidstakere i løpet av det siste kalenderåret til grunn.
Ved beregningen av antall arbeidstakere skal enhver som arbeider minst 20 timer i uka, regnes med.

Nedjusteringen av terskelverdiene er ment å sørge for at flere virksomheter oppretter samarbeidsorganer, slik som AMU, for å sikre et fullt forsvarlig arbeidsmiljø.

Hva er et arbeidsmiljøutvalg og hva skal det arbeide med?

AMU er et samarbeidsorgan der både arbeidsgiver, arbeidstakere og bedriftshelsetjenesten er representert. Utvalget skal arbeide for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø i virksomheten. Dette inkluderer blant annet deltakelse i planleggingen av verne- og miljøarbeidet, samt å følge nøye med på utviklingen av arbeidsmiljøet.

Arbeidsmiljøutvalgets medlemmer og ledelse

AMU skal bestå av like mange representanter fra både arbeidsgiver og arbeidstakere. Arbeidsgiver velger selv sine representanter, likevel med det forbehold at den som leder virksomheten eller en
representant fra den øverste ledelsen, alltid skal være med.

På arbeidstakersiden skal hovedverneombudet alltid være med. Arbeidstakernes øvrige representanter velges gjennom hemmelig og skriftlig flertallsvalg. Alle ansatte, utenom virksomhetens øverste leder, har stemmerett og er valgbare.
Det skal også velges varamedlemmer for representantene.

AMUs medlemmer velges for to år av gangen. Utvalgets leder velges av utvalgets medlemmer for ett år av gangen. Arbeidsmiljøutvalgets leder skal annenhver gang velges fra arbeidsgiver og arbeidstakersiden.

Dersom det ikke utnevnes en sekretær, vil AMUs leder ha ansvar for innkalling av møter, ledelsen, referater og den skriftlige årsrapporten.

Møtehyppigheten

AMU skal selg velge hvor ofte de holder møter. Normalt sett skal det likevel holdes fire møter i året.
Dersom to utvalgsmedlemmer krever det, skal utvalget også holde møte.

Opplæring av AMU-medlemmer

AMU-medlemmer har etter arbeidsmiljøloven samme opplæringskrav som verneombud. I utgangspunktet skal utvalgsmedlemmene følgelig ha 40 timers opplæring. Partene kan likevel avtale kortere opplæringstid dersom arbeidsplassens risikoforhold tilsier det.

Opplæringen skal fortrinnsvis skje under normal arbeidstid. Arbeidstakeren har videre krav på vanlig lønn under opplæringen. Arbeidsgiver skal dekke opplæringen av medlemmene.

Tips til bedrifter

  • Informasjon til ansatte: Kommuniser tydelig med alle ansatte om den kommende etableringen av AMU, hva det innebærer, og hvilke oppgaver utvalget vil ha ansvar for.
  • Valgprosessen: Arranger en demokratisk valgprosess for å velge representanter til AMU. Involver ansatte og tillitsvalgte for å sikre bred deltakelse.
  • Opplæring: Sørg for at valgte medlemmer mottar nødvendig opplæring for å utføre sine roller effektivt og i samsvar med lovkravene.

Vi bistår for tiden arbeidsgivere med rådgivning knyttet til etablering av arbeidsmiljøutvalg og bedrifters tilpasning til nye lovendringer innen arbeidsmiljøloven.
Ta gjerne kontakt med oss for en nærmere prat.

form-background-image

Bli kontaktet av en advokat

+47 64 84 00 20